Slik får du elsykkelen til å holde lengst mulig

Tips og triks
En mann som bruker elsykkel

Vi har samlet beste praksis for å ta vare på din elektriske sykkel. Få oversikten av hva godt vedlikehold består av her.

Du har kommet dit, du har valgt å investere i en elsykkel.

Fordelene ser ut til å ramse seg opp av seg selv.

Du trenger ikke førerkort. Det er stor helsegevinst ved å velge denne fremfor annen transport, og la oss være ærlig en elsykkel gjøre det mye lettere og gøyere å trimme enn en vanlig sykkel.

Elsykkelen er både et smart valg for din helse og for miljøet, og du kan spare relativt mye tid ved å benytte deg av denne sykkelen fremfor kollektiv i rushtrafikken.

Du har allerede vurdert fordelen. Sykkelen er kjøpt, pengene brukt, og nå skal du få mest ut av sykkelen. Så hvordan får du den til vare lengst mulig?

Dette er viktig for å holde sykkelen i toppform, slik at også du kan være i din beste form.

Rett vedlikehold kan femdoble levetiden

En elsykkel koster ofte mye mer enn en vanlig sykkel, derfor er det også en nokså stor investering. Det kan dermed være lurt å ta vare på den, slik at du får brukt den i mange år fremover, uten å måtte investere i en ny i nærmeste i fremtid.

Ifølge Oslo Sykkelverksted kan en regelmessig vask fort øke levetiden på elsykkelen med det femdoblete. I et innlegg på deres nettside skriver verkstedet at de ofte har mange tusen sykler innom butikken hvert år, og det er stor forskjell på dem som er flinke til å vaske sykkelen versus de som ikke er det.

«Sykler som ikke vaskes kan ha behov for utskifting av slitte deler allerede etter 100 mil. Samtidig kan sykler som har blitt vasket og korrekt smurt sykle over 1000 mil på de samme delene før det er behov for utskiftninger», skriver Oslo Sykkelverksted.

Det skal ikke så mye til for å gjøre at elsykkelen varer lenger. Det krever bare et par grep, sier ekspertene. Vi har samlet de beste tipsene slik at du kan ta vare på og vedlikeholde elsykkelen på best mulig måte.

Mann som sykler på elsykkel

Beste vedlikeholdspraksis av elsykkelen

Selv om det ikke er mye som skiller de fra hverandre, er det likevel noen viktige ting du bør tenke over. Generelt trenger de begge jevnlig vask og smøring av bremser og gir. Men med elsykkelen må du å ta hensyn til motoren og batteriet, noe som gjør at vedlikeholdet må foregå på en litt annen måte.

Hva du ikke skal gjøre med en elektrisk sykkel

Ifølge eksperter er det ett stort “no go» å bruke høytrykkspyler når du vasker elsykkelen din.
Normalt sett er dette vanlig å bruke dette for å vaske sykler, men da elektronikken i en elsykkel ikke tåler særlig mye vann, i alle fall ikke når det er direkte kontakt, kan en spyler ødelegge elsykkelen.

Ifølge Trygg Trafikk bør du ikke tukle med motoren selv, med mindre du er en mekaniker eller en person som har god peiling på dette område. La fagfolk eller butikken du har kjøpt elsykkelen fra stå for vedlikeholdet, sjekkingen og fiksingen av motoren, skriver de i ett innlegg å deres nettside.

Andre anbefalinger fra sykkeleksperter og entusiaster, er å ikke la sykkelen stå ute på vinteren, spesielt ikke om du ikke skal bruke den på vinterføret.

Det er dermed veldig vanlig for elsykkeleiere å sette sykkelen bort til vinterlagring. Skal du sette den til vinterlagring, ikke sett den bort med fulladet batteri. Anbefalingen er å ha batterikapasitet på 30 til 60 prosent når du setter den bort. Det er lurt å sjekke batterikapasiteten med jevne mellomrom under vinterlagringen.

Så, hva består vedlikeholdet til en elsykkel av?

Vi har laget en oversiktsliste med hva du trenger å gjøre av både stort og smått, basert på hva eksperter er enige om:

– Vaske sykkelen

– Avfetting av kjedet og girkasse

– Vask bremseskive med bremserens, og vask felgen. Tørk alltid sykkelen av etter du har vasket den.

– Har du demping på sykkelen, anbefaler tek.no å vaske nøye rundt denne, da grus og stein kan skape riper i sylinderen, noe som igjen kan skape lekkasjer og slitasjer. Noe som du kunne ha unngått ved å gjøre vasken. I tillegg er det viktig å da smøre demperen, samt deler som pedaler.

– Vaske ramme, sykkelkjede og lignende. Har du vasket sykkelkjede, er det viktig å oljere kjedet så fort som mulig.

– Sport1 anbefaler å bruke en plastbørste til å rengjøre kontaktpoler på batteri og batterifeste, samt spraye med kontaktspray. Dette skal forhindre at vann trenger inn og lager korrosjon. – Spesielt viktig er dette på elsykler som brukes om vinteren, skriver Sport1.

– Sportsbutikken anbefaler også å rengjøre magneten på bakhjulet, samtidig sjekke om magneten sitter riktig, det kan bli nødvendig å stramme opp.

– Det anbefales videre om at du påfører polish eller silikonspray på nesten alle sykkelens utvendige flater for å beskytte lakken mot riper og hindrer smuss og fukt fra å feste seg.

– Om du skal transportere elsykkelen på en sykkelholder på en bil, blir det viktig å dekke til all elektronikk for å hindre at vann kommer seg inn i sykkelens deler. I tillegg dekker til alle elektriske komponenter for å hindre at vann trenger seg inn. I tillegg må du forsikre deg om at stativet tåler vekten til elsykkelen.

– Det er viktig at vinterlagring av elsykkelen gjøres på et varmt og tørt sted.

– Det er også essensielt at du behandler batteriet riktig.

– Følg bruksanvisningen som fulgte med elsykkelen da du kjøpte den, er også alltid lurt.

 

 

Dette trenger du:

Noen mener Zalo går greit, andre mener det er en OK nødløsning, mens andre understreker at oppvaskmiddel som ikke er for sykler er fettløsende og vil derfor fremprovosere rust, noe man vil for all del unngå.

Selv om eksperter er uenig om hvorvidt du kan bruke Zalo til å vaske sykkelen eller ikke, er alle enige om at du er helt sikret om du vasker sykkelen med vann og rengjøringsmidler som er laget for sykler. Det anbefales også at du investerer i en flaske med avfetting og bremserens.

I stedet for en høytrykkspyler, anbefales det at du bruker en svamp. Noe som også gjør det enklere å komme bort i alle stedene på sykkelen.

I tillegg er det anbefalt at du bruker en egen børste til sykkelkjeden og lignende områder. Istedenfor å investere i en spesial børste dedikert til disse områdene, er det OK å vite at en helt vanlig tannbørste eller oppvaskbørste også gjør susen.

Du bør også ha en fille til å tørke over sykkelen, som for eksempel en gammel t-skjorte, slik at den ikke forblir vått etter vask.

Du kan velge mellom spray og flytende olje til smøring av kjedet, men eksperter sier at de fleste anbefaler olje i flytende form, da det gir mer kontroll på hvor oljen treffer, skriver tek.no.

Et stativ kan være hjelpsomt når du skal ordne og styre med sykkelen din, men det er mer en nice-to-have.

«Handlelisten»:

– Bøtte med vann.

– Rengjøringsmidler for sykler.

– Avfetting og bremserens.

– Svamp, én fille og en tannbørste eller oppvaskbørste.

– Spray eller flytende olje til smøring av kjedet.

– Et stativ om du vil gjøre det hakket lettere for deg.

En person som tar av batteriet på elsykkelen sin

Så hva betyr det å behandle batteriet riktig?

De fleste ekspert understreker at det å lade batteriet riktig, er viktig. Med dette mener de at du unngår å tømme batteriet helt. Det også viktig å vite at det å lade batteriet i kuldegrader kan gjøre at batteriet får permanent skade.

Skal du vinterlagre, noe de fleste velger å gjøre, bør du oppbevare batteriet innendørs og sjekke det jevnlig. Velger du å holde sykkelen og deg selv i gang under vinteren, understreker Sport1 i en artikkel om vedlikehold av elsykkelen, at det er viktig å ta batteriet med inn etter hver tur. De skriver også at korte perioder med ladning er godt for batteriet.

Da det er viktig at elsykkelen oppbevares tørt når den er til vinterlagring, og det ikke alltid er like lett å finne det perfekte stedet, kan du vurdere å finne et temperert minilager. Her står sykkelen trygt, tørt og varmt, uten at den tar plass i hjemmet.

Her kan du lese mer om hva et temperert minilager er.

Så hvor ofte trenger du å drive med vedlikehold?

Sykler du daglig, for eksempel frem og tilbake på jobb, er den generelle anbefalingen å vaske og drive med vedlikehold som smøring av kjeden, minst én gang i uka.

Oslo Sykkelverksted mener at man på sommeren kan eventuelt gjøre vedlikeholdet månedlig, mens man på høsten og vinteren virkelig bør ta seg tid til vasken og smøringen ukentlig for å øke levetiden på sykkelen, spesielt om det er salt på veiene.

Ellers er det lurt å:

– Vinterlagrer du elsykkelen, er det fortsatt viktig å sjekke batteriet annenhver måned. Er sykkelen i et eksternt lager, sørg for at batteriet er tørt og varmt i hjemmet ditt eller i nærheten av deg. Batteriet bør fortsette med å være på 60-70% batterikapasitet under hele lagringsperioden. Om batteriet har ladestreker, og det maks er fem streker på batteriet, bør batteriet ditt være på tre streker.

– Tørk av motoren og displayet ukentlig.

– De andre nevnte vedlikeholdstiltakene kan du fint gjøre jevnlig, men trenger nødvendigvis ikke å gjøres ukentlig. Her kan det være lurt å følge bruksanvisningen eller eventuelt høre med din forhandler.