Slik bruker bedriftseiere sommeren riktig

Annet
To mennesker som jobber står inne på et lager blant masse esker.

Få mest ut av sommeren som gründer med ekspertenes beste tips.

Da vi undersøkte informasjon om gode ferietips for gründer, tok det ikke lang tid før vi fant annonsen til Basic, et selskap som rådgir bedriftseiere. Den er godt nok to år gammel, men budskapet klinger like bra i dag. I overskriften står det nemlig «Gjør businessen din en tjeneste – ta deg en ferie!»

Men det er ikke så lett som gründer å ta seg tid til ferie. Er din bedrift en liten start-up er den kanskje avhengig av deg for å være lønnsom, og du er kanskje avhengig av å jobbe for å få nok lønn neste måned. Det er ingen andre enn deg selv som ordner med feriepenger.

Det føles kanskje som om at bedriften ikke klarer seg uten deg – ikke engang for en kort periode.

Men når hele Norge går i feriemodus, sier mange eksperter og gründer at det ikke nødvendigvis er lønnsomt å «gunne» på under feriehøytiden.

Hvis sommerferien likevel er høysesong for bedriften din, kan dette innlegget brukes til å få tips om hvordan du kan ta ferie når tiden er riktig og når bedriften er inne i en roligere periode.

Ferie kan gjøre bedriften din mer lønnsomt, rett og slett fordi det er lønnsomt for deg som bedriftseier å ta en pust i bakken engang iblant.

Å ta deg en velfortjent pause av og til, kan nemlig gjøre at du som gründer faktisk klarer å stå på i lenger tid, og dermed sørge for at du klarer å gjøre det som kreves for å få bedriften opp og stå bærekraftig.

Slik planlegger gründere seg til ferie

For å få mest ut av ferien, er det viktig å forberede deg før du tar ferien.

Person som er på jobb, sitter foran dataen med reoler bak seg med masse esker.

Ifølge gründer og eksperter er dette en viktig del av planleggingen:

 

– Har du ansatte som skal få lønn i løpet av ferieperioden, bør du planlegge dette inn og sette det opp slik at alle får lønn til rett dato automatisk uten at du må gjøre noe under ferien.

– Lag en oversikt over hva som absolutt må bli gjort før ferien, hva som virkelig haster under ferien og hva som kan vente til du er tilbake på jobb. Planlegg også her hva som skal gjøres den første eller de første dagene du er tilbake.

– Blokker ut et par dager i kalenderen til rolig arbeid når du er tilbake. Da kan du få oversikt og ta igjen de viktigste arbeidsoppgavene, uten at du blir avbrutt av nye og viktige oppgaver. Hvis det er mulig bør du også blokkere ut et par dager i kalenderen før du drar på ferie, slik du får gjort det som haster mest før ferien starter. Flere eksperter anbefaler også at du unngår store møter på dagen du drar på

– Bestem deg hvor «på» og «tilgjengelig» du skal være under ferien.

– Er det noen kritiske situasjoner eller utfordringer som kan oppstå når du er borte? Er det noen som kan få ansvaret til å håndtere disse, og er det noen situasjoner hvor du må bli kontaktet, og i så fall, hvordan skal dette skje?

– Planlegg markedsføringstiltak. For eksempel bør du skrive og planlegge blogginnlegg om du har en blogg, slik at de kan publiseres automatisk både mens du er på ferie og rett etter du er tilbake. På denne måten ender ikke disse tiltakene opp med å bli stressende eller ad-hoc når du et tilbake på jobb. Gjør det samme med sosiale medier, og eventuelt andre plattformer som trenger oppmerksomhet.

– Husk å oppdater åpningstidene om du har disse synlige et sted. Er det bare deg som driver bedriften, skriv gjerne at du holder stengt på grunn av ferie, og skriv hvilken periode dette gjelder og når du er tilbake. Skriv her om det er noen tidspunkter hvor du er tilgjengelig under ferien.

– Sjekk alle innboksene dine, og svar alle beskjeder før du drar, start med de viktigste mailene før. Om du har for mange å gå igjennom før ferien, skriv gjerne en mail om når du kommer tilbake med svar.

– Viktigst av alt er å sette på automatisk svar før du drar på ferie. Skriv en høflig melding om at du er på ferie, og gi gjerne informasjon om når du vil være tilbake eller eventuelt på hvilke tidspunkter du leser og svarer din epost i løpet av ferieperioden. Dette bør gjøres på alle steder hvor dine nåværende og potensielle kunder kan kontakte deg, som sosiale medier og andre plattformer.

– Husk å skru av varsler, inkludert på bedriftskontoene på sosiale medier.

Andre tips blant gründere inkluderer å planlegge hvordan du skal håndtere alle henvendelser du har fått i løpet av ferieperioden når du kommer tilbake fra ferie.

I tillegg anbefaler flere entreprenører å kontakte alle potensielle kunder, og nåværende kunder hvor det er naturlig for mersalg, og tilby et sesongtilbud, slik du har sikret deg jobb når du er tilbake med ny energi.

Mer stress med mindre jobb

Er det fortsatt vanskelig å skulle nyte sommersolen, og du får panikk bare ved tanken om å la jobben stå, selv om det bare er for en kort periode, så er det er viktig å huske at det er du som bestemmer hvor lenge ferieperioden skal vare.

Har du en eller flere medgründere, og du opplever uenigheter om lengden på ferieperioden eller om i det hele tatt skal ta ferie, er det viktig å ha en samtale om deres individuelle behov og forventninger. Lag en avtale som fungerer for dere alle.

Her er det også viktig med en realitetsjekk. Hvor mye ferie kan dere faktisk ta basert på bedriften, og er det nødvendig at alle får lik mengde ferie i år, selv om behovene er forskjellige

Person på reise med koffert med feriestedet i bakgrunnen.

Tren deg til å ta ferie

Det kan være viktig for gründere som ikke klarer seg uten jobbmailen og småjobbing, å trene seg opp til å ta en pause uten avbrytelser.

Eksperter sier at det å koble av og ta ferie kan gi oss ny energi og overskudd, det kan gjøre oss mer kreative, gi oss flere ideer, og det er viktig for vår helse.

I tillegg gjør en pause oss mer effektive når vi først er på jobb igjen.

For de fleste arbeidstaker og arbeidsgivere gir en ferie en trengt pause som gjør at man kan komme tilbake «fit for fight». Resultatet er ofte at man overordnet gjør en bedre jobb enn om man aldri tok seg tid til en pause.

Jessica DeGroot, grunnlegger og direktør for Third Path Institute snakket om dette i Kvinneguiden, noe som senere ble videreformidlet i en artikkel på Klikk.no. Her sa hun at alle som sliter med å ta en skikkelig avkoblingsferie bør starte med en langhelg.

«Ja takk til ferie, meeeeen….»

Klarer du å ta ferie, men ikke helt.

Da kan du bruke fritiden til å finne inspirasjon, få ny giv, og lære på en morsom, men relevant måte.

For eksempel kan du lese en spennende, givende og relevant bok for deg og din bedrift, du kan høre på en podkast om din bransje eller for gründere generelt.

Hvis du ønsker å jobbe med bedriften din i løpet av ferien, kan du evaluere hvor du er i forhold til dine mål. Bør noe justeres? Bør en plan utarbeides eller endres? I hvilke områder går det bra, og hvilke områder trenger litt ekstra oppmerksomhet? På denne måten får du jobbet med bedriften din, men kanskje på en annen måte enn det du pleier og på en måte som gjør at du kanskje fortsatt føler at du har hatt ferie.

Må du likevel jobbe mer direkte med bedriften, som for eksempel med jobbmail, bør du avtale tider hvor du er tilgjengelig, tider som skal brukes til jobb og tider som er helt «off limits».

OK, oppsummeringstid

Uansett hvilken type ferie du velger, er det viktig å ta seg fri, selv for den mest opptatte gründeren. Det kan være utfordrende, men det er absolutt verdt det, både for deg, din helse og bedriften din.

Andre kilder: Bedre Bedrift, Klikk.no / Kvinneguiden og Shifter.