Den ultimate guiden til å velge et flyttebyrå

Flyttefolk flyttebyrå

Vi gir deg her den ultimate guiden for å velge et flyttebyrå.

Noen ganger kan en flytteprosess bli en litt for stor en oppgave å håndtere alene, og noen ganger har du ikke venner og familie tilgjengelig som kan hjelpe til akkurat den dagen flyttingen skal utføres. Flytting er stressende. For å ikke gjøre det vondt verre er det veldig viktig at du bruker litt ekstra tid på å sile ut og finne riktig fagfolk som kan hjelpe deg med flyttingen. Vi som jobber med minilager har vi vært borti mange flyttebyråer. Vi vet at det er stor forskjell på flyttebyråene hva gjelder priser, pålitelighet og kvalitet. Det er lave etableringsterskel for å starte flyttebyrå, og markedet er veldig fragmentert. Vi har satt opp en trinnvis metode som du kan følge for å finne frem I jungelen av flyttebyråer.

Bestem hvor du skal

Dersom du skal flytte til en ny by eller til utlandet bør du søke etter flyttebyråer som spesialiserer seg på nasjonal – eller internasjonal flytting. Ved flytting til utlandet bør du spesielt sjekke om flyttebyrået har alle rutinere og papirer I orden ifm fortolling.

Et annet punkt du bør undersøke er adkomstmulighetene der hvor du flytter fra og til. Er det en leilighet I byen, er det i et villastrøk eller på landet? Flytting I sentrum krever et flyttebyrå som har flyttebil for trange gater, og erfaring med flytting I trange ganger/trapper. De fleste bygatene har gateparkering på begge sider to-veis trafikk. Du vil derfor ha et flytteselskap som kan manøvrere sine varebiler eller lastebiler smidig, uten å forårsake skade eller forstyrre trafikkflyten.

Omtaler / kundereferanser

Aldri undervurder nytten av å ringe venner og bekjente for henvisninger eller beretninger om sine erfaringer. Det er så mange flyttebyråer der ute, og du kan effektivt gjennomføre silingsprosessen ved å skaffe kundereferanser. Hvis du ikke kan finne noen henvisninger på egen hånd, kan du kan kontakte en av våre lagerkonsulenter. Vi har erfaring med flyttebyråer I de fleste områdene der vi er etablert, og vi kan gi deg en objektiv anbefaling. Andre gode alternativer for å finne omtaler er anbudstjenester som Mittanbud eller Finn Oppdrag. Trustpilot er også en flott kilde til genuine kundeomtaler.

Kontakte flere selskaper og diskutere dine behov

Når du har snevret det ned til noen få selskaper som kan dekke dine behov, er det på tide å ringe dem og diskutere flyttingen. Det er viktig å ikke ta avgjørelser for tidlig. Finn ut hvilke kostnader som kan påløpe utover timeløn som tilbys; for eksempel avgifter per flyttemann, kilomterpris, pris for større gjenstander etc. Du bør også spørre om de medlem av en bransjeorganisasjon eller har noen andre former for autorisasjon. Få også bekreftet at flyttebyrået er fullt forsikret i tilfelle noe skulle skje med dine ting under flytteprosessen.

Innhent flere tilbud

Neste steg er å innhente eksakte pristilbud på hele flyttejobbe. Du bør be om et uforpliktende hjemmebesøk slik at flyttebyrået kan gi deg et korrekt estimat. De flyttebyråene som ikke er villige til å komme hjem til deg bør du fjerne fra listen. Flyttebyrået kan nemlig aldri gi et helt korrekt estimat uten å faktisk ha sett hva som skal flyttes. De som ikke tilbyr hjemmebesøk vil som oftest tilby en høyere pris for å sikre seg, eller ha en rekke forbehold om ekstra betaling. Ved hjemmebesøker må du sørge for at flyttebyrået er klar over alt du vil ha gjort – hva som må pakkes , hva som skal flyttes hvor, og hvordan du vil ha det håndtert og flyttet. Hvis du har en antikk møbel/gjenstand som har tilhørt familien i generasjoner vil du sørge for at de vet hvordan de skal håndtere det og beskytte det når de flytter den rundt . Mange skjulte avgifter kan legges til den endelige fakturaen dersom flyttebyrådet er uvitende om overraskelser som din loftet, bakgårdsskuret garasjen eller lignende. Ta litt tid og vis dem disse områdene slik at de vet nøyaktig hva de skal flytte. Finn ut hvilke elementer selskapet ikke kan flytte. Sørg for å spørre dem om de har noen spørsmål til deg. Et flytteselskap som ikke har spørsmål er sannsynligvis ikke grundig nok. Med mindre du ga dem en en lang og detaljert skriftlig rapport vil de helt sikkert ha en del spørsmål til deg.

Gå igjen kontraktsforslaget

Les kontrakten nøye og ikke vær redd for å stille spørsmål. Alle flyttejobbkontrakter bør i detalj spesifisere priser og prissetting, ansvarsforhold, leveringsdatoer. Du bør spesielt legge merke til hva slags forsikring flyttebyrået har. Diskutér ulykke- og skadeprotokollen. Det er lurt å vite hvor godt selskapet vil håndtere uhell som kan oppstå. Sørg for at du får en kopi av kontrakten slik at du vet hva du signert på, og slit at du kan sjekke kontrakten underveis dersom noe irregelmentert oppstår

Flyttingen

Endelig har den store dagen kommet. Det er noen viktige ting du trenger å vite for å sørge for en stressfritt flytting uten en stor katastrofe. Først av alt bør du være til stede under flyttingen. Hvis du ikke kan være der i person, bør du ha din ektefelle, partner, en nær venn eller en slektning til å stille opp. Pass på at du har gått over dine ønsker med dem på forhånd slik at de er forberedt i tilfelle flytte selskapet har spørsmål eller finner et lite problem. Det siste du ønsker er å forlate flytteselskapet der alene og at det ikke er noen til stede for å gi dem retning eller gi dem svar. Du bør også å ha noen i ditt nye hjem for å møte flyttefolkene der også. Selvfølgelig vil det alltid være best om du er der selv. Du bør veilede flyttefolkene mht hvor de skal plassere alle boksene og møblene for å gjøre det enklest for deg etter at de er borte. Det kan være lurt å ha et diagram over hva som går hvor, og tydelig merking av bokser og rom inne i hjemmet for å unngå esktraarbeid. Hvis du planlegger å renovere et av rommene med en gang bør du sørge for at ingenting er plassert i det, og i stedet sette det i et ledig rom, I garasjen eller et minilager, så det er ute av veien.

Gi tilbakemeldinger til flyttebyrået

Husk å gi tilbakemeldinger til flyttebyrået. Flyttebyråer er avhengig av tilbakemeldinger fra sine kunder. Kundeomtaler er med på å sikre at kundene får best mulig service, og gir flytteselskapet mulighet til å rette opp eventuelle problemer du måtte ha oppdaget under flyttingen. Hvis du hadde en opplevelse verdt å dele, bør du dele den! Negative vurderinger er noe du ønsker å unngå hvis mulig. Hvis du hadde et problem, er det best å kontakte flyttefolkene først på telefon eller e-post. Feil kan skje, og du bør ikke straffe et selskap uten først å gi dem muligheten til å løse det til din tilfredshet. Planlegger du å flytte og har andre åpne spørsmål? Kontakt en av våre lagerkonsulenter. Vi har lang erfaring med flyttebyråer og kan gi andre konkrete råd og svar på spørsmål.

Lykke til!